Ejby Bro – i dag siger vi Ejby havn.

Her lagde dampskibene engang til, og på dette idylliske sted har der altid færdedes fiskere og hvalfangere.

Der er stadig fiskere, men nu er det fritidsfiskere og de, og havnens venner, passer godt på Ejby havn.

Man føler sig næsten hensat til Norge, når man på vej ned til havnen lige pludselig ser udover Isefjorden fra små 25 meters højde og derefter skal igennem to skarpe hårnålesving på den meget smalle vej for at nå ned til havnen.

Udsigten over Isefjorden er storslået og livet og samværet i havnen er værd at opleve.

Bebyggelsen ved havnen har karakter af et velbevaret fiskerleje, hvis miljø i dag holdes ved lige af fritidsfiskerne og havnens venner. Her er fiskerhuse, bådhuse, redskabshuse og stejleplads og for ikke mange år siden havde Maja og Hans et østersbrug.

I 2015 kom de første nye værkstedshuse til efter mange ansøgninger og samtaler med kommunen. Hans Larsen, ham med østersbruget, og Jens Guldbrand, lavede tegningerne til de nye huse. Siden er der kommet flere nye fiskerhuse, toiletter og et udsigtshus. Udsigtshuset kan foreninger og institutioner i Lejre kommune frit bruge når de har brug for læ til madpakken. Og har man brug for fiskeredskaber til børnene, så er de også i udsigtshuset. Hvis man vil låne udsigtshuset, så skal man bare henvende sig til en af havnens venner: Sabine Schock på mail:. Schock.sabine@gmail.com

Så får man besked på hvordan man kan låne udsigtshytten.

Du kan også træffe Buller, han sørger for at alle vinduer er pudsede. På samme måde har alle, der bruger havnen, forskellige opgaver.

Lejre kommune giver et årligt tilskud, efter ansøgning, til vedligehold og rengøring af toiletterne, så de altid er pæne og rene.

Besøg havnen, fx til den årlige sommerfest som Bylauget og Ejby Havn arrangerer i fællesskab. Få en snak med Buller eller de andre der har deres gang på havnen, alle kan fortælle en god historie.

Asta Rasmussen