“Vandringsmann, hör nu min basfiol!”

En vandringsmand og beboerne på begge side af Lejre Vig ville i midten af 1700-tallet have kunnet høre musik på stille sommeraftener ude fra vigen. Musikken kom fra Johan Ludvig Holsteins chalup, der sejlede rundt på fjorden med greven og hans gæster og så en musikant fra Roskilde, hvilket instrument han brugte, melder historien ikke noget om, men det kunne være en violin, dog nok ikke en kontrabas som basfiolen i Bellmans sang: “Gubben ä gammal” fra 1790.

Chaluppen blev roet af 6 roere. De var alle iklædt liberi syet af Ledreborgs egen skrædder, der boede ved Ledreborg Allé. Når chaluppen ikke blev brugt blev den opbevaret i et bådehus. Ved siden af bådehuset blev der opført to huse til et par husmænd, der skulle holde øje med chaluppen. Stedet kom til at hedde Sluphuse; navnet var en sammensætning af en forvanskning af ordet chalup og så huse. Sluphuse ligger for enden af den private vej, Sluphusvej, ud til Lejre Vig ved Lejre Ås udmunding i vigen. Chaluppen blev brugt i en kort periode fra 1755 til Johan Ludvig Holsteins død i 1763.

Lejrer Turistforening