Et mindesmærke om et rovmord

Fotoet viser bagsiden af en støbejernstavle på Rye Kirkegård nordvest for kirken. Forsiden fortæller, hvem de myrdede var, nemlig parcellist Niels Jørgensen, hans hustru Marie Jensdatter og deres 12-årige søn Jørgen Nielsen. De blev ofre for to røvere fra Venslev, der på det tidspunkt var en ren røverkule. Morderne blev henrettet på galgebakken ved Roskilde den 22. marts 1843. Flere folk fra Rye skulle møde op for at danne den første af flere kredse omkring retterstedet forsynede med pigkæppe. Som følge af rovmordet blev der opdaget mange andre lovovertrædelser, og fra Venslev blev der senere dømt 41 mænd og kvinder, der havde begået 178 tyverier. Undersøgelsesdommeren assessor Peter Munthe Bruns undersøgelser viste, at disse forbrydelser kunne føres tilbage til ungdommelige frugttyverier, der efterhånden gik over til alvorligere forseelser. Brun offentliggjorde sine forhør i sagen som en vejledning for unge jurister.

Gert Fabrin