Sakshøje

Lejre har med sin gode jordbund, åer, enge og skove altid været et attraktivt sted at bo. Der er fra oldtiden bevaret hen ved 200 gravhøje og 50 storstensgrave, mens mindst det dobbelte antal er forsvundet.

Ryegaard Gods har altid været opmærksom på sine gravminder fra oldtiden. Op imod hundrede høje er bevaret på godsets jorder, og nogle af dem er af imponerende størrelse. Græstørv fra områder på størrelse med 10–15 fodboldbaner var nødvendige for at bygge en høj på 15 meter. Det var da også kun høvdingegravsteder, der blev anlagt i denne størrelse. De mest imponerende, Saksehøje, ses på Munkholmvejen ca. 1 km fra Ryegaard. Og er nogle af de flotteste høje i Danmark. Man kan ikke undgå at beundre dem, når man kommer kørende på Munkholmvej og det er det samme både forår, sommer, efterår eller vinter.

Højene er ikke udgravede, så man ved ikke med sikkerhed, hvor gamle de er. Men de stammer formentlig fra ældre bronzealder for mellem 3800 og 3000 år siden.

Kurt Wollesen